Katia-Sofía Hakim is currently a contractual PhD student at the Paris-Sorbonne University. As an Associate Professor, she teaches in Bachelor’s degree of Music and Musicology and prepares future teachers to the “Agrégation” competition. Poetess, she’s Director of Communications and member of the Editorial Board of Place de la Sorbonne, an international poetry review published by Paris-Sorbonne University Presses (PUPS). Member of the IReMus laboratory’s Young Researchers Office (BJC), she undertakes a Music and Musicology dissertation entitled “Manuel de Falla and musical theatre: from compositional process to scenic realisation” under the direction of Jean-Pierre Bartoli (Paris-Sorbonne University) and Yvan Nommick (Paul-Valéry Montpellier 3 University). She serves on the Research Commission of the Academic Council of Paris-Sorbonne University as an elected representative of PhD students. Pianist, she taught Music Theory at the Boulogne-Billancourt Regional Conservatory and graduated from the Paris National Superior Conservatory (CNSMDP) where she won three first prizes in Musical Analysis, Musical Culture and Aesthetics. Former Khâgne student in Paris Fenelon High School, she holds a Master 2 of Research in Music and Musicology from Paris-Sorbonne University under the direction of Danièle Pistone. She also validated a Master 1 of Research in Hispanic and Hispano-American Studies at the Sorbonne Nouvelle University.
Dissertation subject:
“Manuel de Falla and musical theatre: from compositional process to scenic realisation”, Music and Musicology dissertation under the direction of Jean-Pierre Bartoli (Paris-Sorbonne University) and Yvan Nommick (Paul-Valéry Montpellier 3 University).
Scientific responsibilities:
- Licence 1 : Analyse musicale, Commentaire auditif, Histoire de la musique, Expression écrite du français
- Préparation à l'agrégation externe de musique : Techniques spécialisées du commentaire d’écoute, Commentaire spécialisé (première moitié du xxe siècle)
« El influjo de la obra de Igor Stravinski en el proceso de composición de El retablo de maese Pedro de Manuel de Falla (1923) », Musicología en el siglo XXI. Nuevos retos, nuevos enfoques, Begoña Lolo (éd.), Actas del IX Congreso de la Sociedad Española de Musicología (SEdeM), Universidad Autónoma de Madrid, 2017, 21 p.
« La pratique de la composition dès les premières années de Formation musicale : une préparation à l’écoute, à la lecture et à l’interprétation de partitions », L’enseignement de la culture musicale II : aux miroirs du réel, Mathilde Catz (éd.), Sampzon, éditions Delatour France, 2017, 16 p.
Quatre poèmes commentés par Laurent Fourcaut - estampes de Hugues Absil, "Contrepoints", Place de la Sorbonne, revue internationale de poésie, n°7, Presses de l'Université Paris-Sorbonne (PUPS), 2017, p. 290-304.
« Le Konnakol ou ‘scat indien’ », compte-rendu critique de l’atelier de Damien Schmutz, Voix et voies de la FM, Sigismond Gubanski (éd.), bulletin n°61 de l’APFM (Association des Professeurs de Formation Musicale), 2016, p. 11-16.
« L’esprit de la réforme : du solfège à la Formation musicale », compte-rendu critique de la conférence de Laurence Renault-Lescure, Formation musicale, mémoire et tradition orale, Sigismond Gubanski (éd.), bulletin n°60 de l’APFM, 2015, p. 53-55.
Institut de recherche en Musicologie (UMR 8223)
Bibliothèque Nationale de France
Quai François Mauriac
75706 PARIS CEDEX 13
Secrétariat : +33(0) 1 53 79 37 10
par courriel
Sorbonne Université
Centre Univ. Clignancourt
salle 524 (informatique), bureau 531 (direction)
2, rue Francis de Croisset 75018 PARIS
Tél : +33 1 53 09 56 00
Centre Sorbonne
Salle Pirro
1, rue Victor Cousin 75005 PARIS
Tél : +33 1 40 46 22 11
Maison de la recherche
Salle 312 et 313
28, rue Serpente 75006 PARIS
Tél : +33 1 53 10 57 00